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RAIRO-Oper. Res.
Volume 44, Number 4, October-December 2010
COGIS'09
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Page(s) | 269 - 283 | |
DOI | https://doi.org/10.1051/ro/2010024 | |
Published online | 22 December 2010 |
Design of a Participatory Decision Making Agent Architecture Based on Argumentation and Influence Function – Application to a Serious Game about Biodiversity Conservation
1
Laboratoire d'Informatique de Paris 6 (LIP6),
Université Pierre et Marie Curie – CNRS,
Paris, France.
alessandro.sordoni@gmail.com;
Jean-Pierre.Briot@lip6.fr
2
Computer Science Department, Pontifícia Universidade Católica (PUC-Rio),
Rio de Janeiro, RJ, Brazil. jose_eurico@yahoo.com
3
Laboratoire d'Ingénierie pour les Systèmes Complexes (LISC),
CEMAGREF,
Aubière, France. isabelle.alvarez@cemagref.fr
4
EICOS Program, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ),
Rio de Janeiro, RJ, Brazil. mirving@mandic.com.br; melo.gustavo@yahoo.com
Received:
10
February
2010
Accepted:
10
November
2010
This paper addresses an ongoing experience in the design of an artificial agent taking decisions and combining them with the decisions taken by human agents. The context is a serious game research project, aimed at computer-based support for participatory management of protected areas (and more specifically national parks) in order to promote biodiversity conservation and social inclusion. Its objective is to help various stakeholders (e.g., environmentalist, tourism operator) to collectively understand conflict dynamics and explore negotiation strategies for the management of parks. In this paper, after introducing the design of our serious game, named SimParc, we will describe the architecture of the decision making agent playing the role of the park manager. In the game, the park manager makes final decisions based on its own analysis and also on the votes of the stakeholders. It includes two modules: 1) individual decision – based on a model of argumentation, which also provides a basis to justify and explain the decision; 2) participatory decision – to take into account the preferences/votes from the stakeholders.
Résumé
Cet article présente notre expérience de conception d'un agent artificiel prenant des décisions et capable de prendre également en compte les décisions d'agents humains. Le contexte est un projet de recherche de type jeu sérieux, pour la gestion participative d'espaces protégés (et plus particulièrement de parcs nationaux), de manière à promouvoir conservation de la biodiversité et inclusion sociale. Son objectif est d'aider les différents acteurs sociaux (« stakeholders », ex : environnementaliste, opérateur de tourisme) à comprendre la dynamique collective des conflits et d'explorer des stratégies de négociation pour la gestion de parcs. Dans cet article, après avoir introduit la conception du jeu sérieux, nommé SimParc (pour « simulation de gestion participative de parcs »), nous décrivons l'architecture de l'agent décideur jouant le rôle d'un gestionnaire de parc. Dans le jeu, le gestionnaire du parc prend la décision finale en fonction de sa propre analyse de la situation ainsi que des propositions des acteurs sociaux. Il inclut deux modules : (1) décision individuelle – basé sur un modèle d'argumentation, ce qui offre également un point de départ pour justifier et expliquer la décision ; (2) décision participative – pour prendre en compte les préférences/votes des acteurs sociaux.
Mathematics Subject Classification: 68N01 / 68T35 / 91B06 / 91B14 / 91A90
Key words: Artificial agent / architecture / decision / collective / participatory / argumentation / negotiation / serious game / management of the environment
Mots clés : Agent artificiel / architecture / décision collective / participatif / argumentation / négotiation / jeu sérieux / gestion de l'environnement.
© EDP Sciences, ROADEF, SMAI, 2010
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